Jangan ikut selagi tak ada niat nak ikut Rasulullah & para sahabat

Wednesday, February 23, 2011

Bukan Bisu, Tapi Pekak...


Minggu lepas, jemaah bisu...eh bukan, pekak, dari Pakistan telah keluar di kawasan Kuala Terengganu & pada hari terakhir jemaah ni kat sini jor bisu/pekak telah diadakan.

Walaupun bilangan yang terkumpul takde lah seramai konsert Jom Heboh, tapi tercapai lah apa yang dikehendaki.

Antara maghrib & isyak kesemua mereka dikumpulkan untuk muzakarah bersama jemaah & rakan-rakan seusaha yang lain mendengar majlis ilmu yang telah menjadi program mingguan di masjid tu.

Selepas isyak, bayan telah dilakukan oleh jemaah bisu dari pakistan tersebut. Kali pertama dengar tengok bayan orang bisu dalam bahasa isyarat. Bayan paling senyap di alam semesta. Rupa-rupanya nya bahasa isyarat ni bahasa international. Tapi hari tu, pembayan telah diterjemahkan dalam bahasa urdu terlebih dahulu sebelum ke bahasa melayu sebab orang-orang Pakistan di kawasan sekitar juga di bawa ke jor tersebut.

Selesai bayan, apa lagi taskil la...Lepas taskil pulak, orang tanggungjawab untuk usaha atas orang bisu bagi markaz Kuala Terengganu telah bagi karguzari mengenai muzakarah antara mereka tadi. Katanya secara khusus, orang-orang bisu/pekak di Terengganu, amnya Malaysia sendiri mempunyai aqidah yang salah. Kesemua mereka mengatakan bahawa Allah itu lelaki dan Muhammad itu perempuan & mereka berkahwin (sambil tunjuk tulisan Allah & Muhammad yang biasa ada dinding hadapan masjid). Katanya lagi, mereka ni nama je islam tapi aqidah salah. Siapa harus bertanggungjawab?...saya lah tu..huhu

Ada yang mengatakan bahawa kesalahfahaman mereka datang dari bahasa isyarat yang mereka belajar itu sendiri. Maksudnya, dari manakah datangnya bahasa isyarat itu?..bukankah dari non-muslim?..saya pun tak tahu..huhu. Ada juga yang mengatakan sebabnya adalah kerana tulisan Allah & Muhammad itu dianggap seperti gambar-gambar agong dan permaisurinya, perdana menteri dan isterinya....hmmmm

Mesyuarat markaz baru-baru ni telah membangkitkan taqaza ni & ada iklan untuk mereka yang normal untuk belajar bahasa isyarat. InsyaAllah, saya azam untuk menambahkan lagi ilmu bahasa isyarat ni. Sekarang ni tahu bagi salam dan jawab salam je..hehe

p/s: orang bisu tak suka mereka dipanggil bisu, tapi panggil lah mereka pekak..got it?

Wassalam




6 comments:

ank_ayah on February 24, 2011 at 4:52 PM said...

tk faham.. bisu kan tk bole bebual,pekak lak tk bole dgr.. so depa bisu atau pekak sebenarnya?

Alfarisi on February 24, 2011 at 6:39 PM said...

dengan kuasa Allah, bilamana seorang itu bisu dalam masa yang sama dia pekak..bilamana seorang itu pekak dalam masa yang sama dia bisu..

tapi ada dia antara mereka yg dapat mengeluarkan suara, bunyi la senang cte yg hakikatnya x difahami oleh siapa2 pn..sebab tu mereka xsuka dipanggil bisu

Faiez on February 28, 2011 at 5:47 PM said...

Sempat bersama jemaah ini, di Masjid Wakaf Mempelam, semasa Jor Orang Bisu dan Pekak... Salam ziarah... anta karkun area mane?

Anak Pendang Sekeluarga on March 2, 2011 at 8:00 AM said...

kita ini,walupun tidak pekak,tetapi hakikatnya kita pekak,walupun kita bukan bisu,tp hakikatnya kita bisu...

REPUBLIK N9 on March 2, 2011 at 2:58 PM said...

sala kenal...

he3 its sound interesting, teringin nak join bayan mcm tu

Alfarisi on March 5, 2011 at 10:32 AM said...

@faiez...
ana di marang

@fuad...
benar tuan

@republikn9
boleh pergi jor bisu/pekak malaysia di masjid sri petaling 1 mei ni insyaAllah..